Zoef… weer vier landen (31-07-06)

Alweer een lange tijd geleden dat we een stukje geschreven hebben. Het is in Azië makkelijker en goedkoper om te mailen dan hier in Tsjechië. Maar dan hier toch een stukje. De foto’s tot aan Oostenrijk staan op een CD, maar die wil de computer van vandaag niet lezen. Dus die houden jullie nog tegoed.We hebben al weer 4 landen achter ons gelaten en de tijd vliegt voorbij. Hongarije was een mooi land. Na Roemenië alweer een stukje geciviliseerder. Zo reden we de grens over en kwamen we meteen op een fietspad! Het jammere was dat ze alleen fietspaden hadden in de dorpen. Langs de drukke en smalle autowegen moest je het zelf maar uitzoeken. Daarom zijn we maar veel kleine wegen gaan fietsen. Dat hoort ook wel een beetje bij ons. Hoe je het ook went of keert, we eindigen altijd in de gribus! Maar je komt wel op de leukste plaatsen. Ook dit keer weer. De eerste nacht in een land is het altijd even puzzelen hoe het daar gaat. Dit keer waren we in een gebied zonder campings. In een dorpje hebben we aan mensen gevraagd of we in hun tuin mochten kamperen. Ze hadden een stuk grond, twee huizen verderop en daar mocht het. We mochten zelfs komen douchen in hun huis. Ze waren wel even een varken aan het slachten. Dat gaf wat aparte bijgeluiden, maar mocht de pret niet drukken. We hadden een mooi plaatsje naast het huis wat ze daar aan het bouwen waren. We fietsten richting Budapest maar we wilden eerst via Eger. Dat is een wijnstadje. Op weg naar Eger kwamen we nog langs Sabolcs. Op die plek heeft de eerste koning van Hongarije gezeten. Wij bekeken de resten van de burcht die daar was en het monument. Vanaf het monument zagen we ineens een grasveld met een paar tentjes. Het was echt een super leuk mini campinkje gerund door een Oostenrijkse man. We zijn er twee dagen gebleven want het was een erg ontspannende plaats. Daarna dus naar Eger wat in de heuvels ligt. Lekker weer eens klimmen en vooral de afdaling was echt super lang dus dat schiet wel op. In Eger hebben we alle mooie gebouwen bekeken en omdat je van de camping af zweette gingen we maar snel weer verder.

Op weg naar Budapest kwamen we een Duitse Roemeen tegen en van hem kregen we twee boekjes van de Donau route. Dat veranderde ineens onze plannen. Vanuit Budapest gingen we niet naar Slowakije, maar zouden we de Donau gaan volgen. Maar eerst Budapest bekijken.

In het boekje van de Donauroute hadden we gelezen dat Budapest echt een ramp zou zijn om in te fietsen. Wij hadden dus maar een 3 dagen kaart voor het openbaar vervoer genomen. Komen we met de tram in de stad aan, bulkt het er van de fietspaden. Fietsen is hip in Budapest! Geen krottige fietsen als in Amsterdam, maar super luxe mountainbikes. Die heb je ook wel nodig want de fietspaden willen nog wel eens een stukje omhooggekomen asfalt hebben… Maar wij gingen dus per voet en per openbaar vervoer. Ook wel weer eens grappig. Budapest heeft erg mooie gebouwen en veel leuke dingen om naar te kijken op straat (breakdancers, muziekmakers enz..) Op onze minicamping hadden we Veronika en Jerry ontmoet. Twee al wat oudere fietsers met wie we een gezellige tijd hadden. Zij gingen dezelfde kant op als wij, maar dan met de boot tot aan Bratislava. We zouden elkaar dus wel weer treffen. Wij sprongen weer op de fiets en reden langs de Donau. Erg lekker om eens gewoon te fietsen zonder na te hoeven denken waar je heen gaat. Als je maar het bordje met het nummertje volgt dan is het wel goed. Jullie hadden het erg warm, en wij hadden het zelfde weer. Veel zweten dus. Maar ook hier veel mooie velden met zonnebloemen en koren. Af en toe een zweterig heuveltje en dan weer de verkoeling van de Donau.
Zo kwamen we na 3 dagen aan in Bratislava. Even een half dagje in Slowakije. Onze tweede hoofdstad binnen een week. Gelukkig is deze stad niet zo groot dus konden we hem in een half dagje bekijken. Een mooi fort, een leuke natuurfototentoonstelling, mooie kerken en een lekker ijsje. Daarna nog op zoek naar een nieuw matje voor Jurgen. Zijn oude matje had een berg in het midden. Nou houdt Jurgen erg van bergen, maar ze moeten hem niet uit zijn slaap houden 🙂
Gelukkig hadden ze een grote buitensport zaak en daar hadden ze een nieuw matje. Toen maar snel door naar Oostenrijk. Zo, daar stap je dus echt de georganiseerde wereld in. Moest je in Hongarije zoeken naar een bordje van de fietsroute, hadden ze er rond Bratislava al meer, in Oostenrijk werd je ermee gebombardeerd! Zoveel bordjes, verdwalen is niet mogelijk meer!
Wij moesten eerst tanken voor onze benzinebrander. De eerste pomp over de grens dus maar. Die mevrouw keek ons aan alsof we gek waren. Een liter tanken? Maar dat kon niet! Alles was digitaal ingesteld en je moest minstens 5 liter nemen. Ok, wij dus weer verder. Voordat we bij een camping waren probeerden we het nog eens bij een andere pomp. Er kwam net een auto aan, maar die mensen tankten diesel. We legden de situatie aan hen voor. Zij kenden de mevrouw van de pomp en gingen het wel even na vragen. Een liter was helemaal geen probleem. Al wilden we 20cl! Bij deze pomp was alles ook digitaal ingesteld maar dat maakt dus helemaal niets uit. Van de mevrouw van de auto kregen we zelfs een euro om de benzine te betalen. We moesten Oostenrijk wel positief in onze herinneringen bewaren. Dat doen we nu dus ook zeker.

Shashin Error:

No photos found for specified shortcode

Op deze camping troffen we Jerry en Veronika weer en ook in Wenen zouden we naast elkaar op de camping staan en genoten we van hun lekkere dessert. De camping in Wenen was echt een verschrikking. Vol en vies en geen schaduw. Daar betaal je dan wel bijna 19 euro per nacht voor. Het was wel leuk om Wenen te bekijken. Mooie gebouwen, erg mooi onderhouden, maar toeristisch! Na twee dagen hielden we het voor gezien. We hadden denk ik teveel steden gezien de laatste tijd en het werd tijd om weer op de fiets te stappen.

Omdat Oostenrijk nogal duur is besloten we rechtstreeks naar Tsjechië te rijden. Onderweg kampeerden we nog op het circusterrein in Mistelbach. Met toestemming van de politie! Net over de grens in Tsjechië gingen we toch nog maar een stukje naar het oosten. Daar is een groot park waar “de Lichtensteintjes” allerlei mooie gebouwen neergezet hebben. We reden er een dagje rond vanaf de Tsjechische camping. Een stuk werelderfgoed van 200 vierkante kilometer! Dit is ook een echt wijngebied en er zijn veel chateau en andere mooie kastelen. Op weg naar Brno kwamen we er veel tegen. Brno is een studentenstad. We sliepen bij gebrek aan een camping in een hotel. D.w.z. een studentenflat die tijdens de zomer leeg stond. Vooral Jurgen voelde zich er meteen weer helemaal thuis. We waren trouwens precies op de goede tijd in dit gebied. De abrikozen waren rijp en daar hebben we stevig van gesnoept!

Shashin Error:

No photos found for specified shortcode

Nu gingen we via Telc op weg naar Praag. Eerst een stukje zelf uitzoeken op de kaart en via fietsroutes. Die fietsroutes stonden niet zo goed aangegeven en waren vooral mountainbikepaden. Zo fietsten we kilometers over graspaden en stenige weggetjes. Leuk met een licht fietsje, maar met bagage nog best zweten. Het laatste stuk gingen we over de greenway. Een langeafstandsfietspad. Weer lekker op de automatische piloot en bordjes volgen.

Nu hebben we drie dagen Praag achter de rug. Echt een mooie stad waar je heerlijk in rond kunt wandelen. Een soort Bratislava, maar dan groter. Morgen gaan we weer op weg. We maken nog even een klein uitstapje naar Kutnahora (waar ze een grote St. Barbara kerk hebben). Daarna gaan we de Elbe volgen en zien we wel even hoeveel tijd we nog hebben. Eind augustus willen we dan weer in Nederland zijn. De tijd vliegt, en voor je het weet staan we weer op de stoep.

We hopen dat jullie erg genieten van je vakantie en tot snel!Veel liefs, Jurgen en Barbara

De burgt in Budapest
Bagwan festival in Budapest
In het Kerepesi Cemetery vind je prachtige sculpturen en oude door bomen overwoekerde grafzerken
Schitterende engel op Kerepesi Cemetery
Wereldfietsers uit Frankrijk op weg naar Moldavië met de kinderen
Uitzicht over de Donau vanaf Esztergom Basilica

Dagen vol "Zonneschijn"
Water putten om af te koelen
Pluk de dag in Bratislava
Heerlijk in de regen in de tent
Ook in Oostenrijk staan kruizen langs de weg
Deze fietsbrug is in Wenen onder de autobrug gehangen

In Wenen troffen we Jerry en Veronika weer
Duurzame energie op de heuveltoppen
De grensovergang tussen Oostenrijk en Tsjechie
In de buurt van Lednice ligt eenUnesco wereld erfgoed gebied waar dit soort mooie dingen in het bos staan
Dalen met bergen
Kampeerplekje in het bos

Dit bericht is geplaatst in 2005-2006 - Nepal2Holland en getagd, , , . Bookmark de permalink.