Fietsrouteverkenning Batavierenrace

Het is even wennen aan het gras. Het valt ook niet mee als het voor het eerst zo warm is dat je zonder broek door het gras kan kruipen. Joris vindt het eerst maar niets, maar na verloop van tijd let hij niet meer op het gras onder zijn knieën en begint hij aan zijn favoriete spelletje: Dingen in zijn mond stoppen; paardenbloemen, zand en dorre blaadjes. Er is hier genoeg te vinden. We zijn na ongeveer 20 kilometer fietsen op deze camping in Azewijn aangekomen. Anders dan in onze planning stond zijn we onze routeverkenning van de Batavierenrace niet in Nijmegen begonnen maar in Zevenaar. Het inpakken en het uitvinden hoe de nieuwe fietsendrager werkt verliep niet zo vlot zodat we niet voldoende tijd hadden voor de volledige route vanaf de start. Gelukkig werden we bijgestaan door Oma Hanny zodat we uiteindelijk rond drie uur in Zevenaar aan onze tocht konden beginnen. Zij nam daar vandaan de auto mee.

Vanaf Zevenaar rijden we gestuurd door de GPS ontvanger naar wisselpunt 6: ‘s Heerenberg. Daarvoor moeten we het Berghse Bos doorkruisen. Dat de route door het Bos gaat is wel fijn want dat betekent schaduw en dat kunnen we wel gebruiken met deze warmte. Het Bergh gedeelte zorgt toch voor flink wat zweetdruppeltjes ondanks dat de weg slechts een meter of 50 omhoog gaat.

No photos found for specified shortcode

Vanaf de top rollen we zo tot aan ‘s Heerenberg waar we de route van de Bata oppakken.Nog voor het eerstvolgende wisselpunt zijn we in Azewijn op Camping De Hartjens. We krijgen een mooi plekje waar we voor het eerst onze nieuwe tent op kunnen zetten. Het tentje waar we met zijn tweeën ruim in konden slapen toen we uit Nepal kwamen fietsen is voor ons drieën echt te klein. Zeker nu Joris kan kruipen en overal op ontdekkingstocht gaat. Met de tent proberen we ons kampeerplekje af te sluiten maar dat lukt niet echt Joris kan aan één kant nog onder de scheerlijn door.

Het duurt die avond even voor Joris in slaap valt. Hij kruipt rond in zijn reiswieg en daardoor laat hij de wieg omklappen. Het is dus op wacht zitten tot hij slaapt. Daarna duiken wij er ook snel in want doordat Joris nog steeds een of twee keer wakker wordt ‘s nachts hebben wij onze nachtrust ook hard nodig.

Ook de volgende dag duurt het inpakken langer dan we met zijn tweeën gewend zijn. Joris krijgt zijn gekookte appel als ontbijt en terwijl de ene hem entertaint ruimt de andere de spullen op en pakt de boel in. Pas na tienen zijn we klaar voor vertrek naar het nabijgelegen huis van een vriendin van Hanny. Hanny heeft daar geslapen en die pikken we daar nu weer op. Na een kopje thee rijden we verder naar Ulft waar Opa Jan Opa en Oma Diny zich bij ons aansluiten. De route van de Batavierenrace is op dit stuk veranderd ten opzichte van de voorgaande jaren, dus het is even goed kijken wat voor slingers de route allemaal maakt. De nieuwe route over een industrieterrein is toch minder mooi dan door de weilanden. Als we het industrieterrein af zijn vinden we wel direct een mooi plekje voor een rustpauze waar Joris onder het toeziend oog van zijn opa’s en oma’s laat zien dat hij over zijn vader kan klimmen.

No photos found for specified shortcode

Deze nacht slapen we op onze favoriete camping in Halle, waar we George treffen samen met DeeJay. Terwijl wij de tenten opzetten maakt George een heerlijke maaltijd. ‘s Avonds kunnen we voor het slapen gaan genieten van een vuurtje in een van de vele kachels op de camping.

Op zondag rijden we met flinke tegenwind, over de ons inmiddels weer bekende route naar een boeren campinkje in Markevelde. Net voor Lochem nemen we afscheid van opa Jan Opa en Oma Diny. Wij rijden verder en komen langs de Lochemse Berg die we dit keer maar links laten liggen. Mountainbiken met de fietskar laten we nog maar even zitten. We eten een stukje boterkoek bij het theehuis dat een broertje en zusje samen runnen. Moeder moet wel even komen zeggen dat er eigenlijk nog maar twee stukjes boterkoek zijn want dat durfde de kleine onderneemster zelf niet. Als blijkt dat we niet boos zijn komt ze wel kijken hoe die grappige baby door haar theetuin kruipt en wat zijn vader voor rare capriolen met hem uithaalt.

No photos found for specified shortcode

In Markvelde komen we er midden de nacht achter dat het minder handig is dat de tent een beetje scheef staat. Als Barbara Joris borstvoeding geeft dan rolt hij van haar matje af terwijl hij de borst niet los wil laten. Dat is niet zo plezierig dus daar moeten we in het vervolg rekening mee houden.

De laatste dag van onze routeverkenning gaat door het mooie Twentse land. De wind is nog een beetje sterker geworden zodat het stevig doortrappen is met de kar achter de fiets. We laten de laatste drie etappes schieten en steken af via Twekkelo naar Hengelo. Vanaf daar haalt Jurgen met de trein de auto op die twee dagen eerder bij station Lochem is gezet. Barbara, Hanny en Joris genieten van de schaduw in het park vlak bij het station. Na het inladen van de spullen rijden we terug naar huis waar we ons in de tuin tegoed doen aan pizza. Joris blijkt verzot te zijn op pizza en hij weet na zijn eigen maaltijd nog een paar stukjes bij Jurgen af te troggelen.

No photos found for specified shortcode

Naast het verkennen van de route van de Batavierenrace hebben we ervaring opgedaan met het fietsen met een wat grotere baby. Vorig jaar sliep Joris vooral en kon je hem rustig laten liggen terwijl we in of uitpakten. Nu is steeds een van ons beiden bezig met hem terwijl de andere alleen de klusjes uitvoert. Dat kost veel meer tijd. Toch konden we ondanks het late vertrekken en veel stoppen onderweg nog afstanden van ruim 40 km per dag fietsen. Van die dagafstand zijn we uitgegaan bij het plannen van onze reis naar Gibraltar. En door meer ervaring op te doen kan alles vast nog wat soepeler verlopen en valt er tijd te winnen bij het in- en uitpakken. We hebben er vertrouwen in, op naar Gibraltar!

Dit bericht is geplaatst in Overig en getagd. Bookmark de permalink.

4 Reacties op Fietsrouteverkenning Batavierenrace

1. Hanny zegt:

Leuk de trip weer mee te maken, we hebben geweldig geluk gehad dat het lekker zonnig was! Alleen de wind was een minpuntje, maar anders was het misschien weer te warm geweest. Liefs

2. Rolanda zegt:

Errug leuk om zo over jullie belevenissen te lezen en wat een super leuke vader-zoon foto’s zitten er bij! Groet van ons.

3. Eline zegt:

He, jullie in Zevenaar? Dat hadden we moeten weten….al waren we eigenlijk niet thuis geweest. Als jullie nou nog een keertje in de buurt zijn, dan zijn jullie natuurlijk ook welkom bij ons!

Leuk om even bij te lezen en te kijken trouwens!

groetjes, Eline

• Jurgen zegt:

Hallo Eline,

Ja, wij in Zevenaar. Wie had dat kunnen denken. 😉 We zeiden nog tegen elkaar “Als we meer tijd hadden dan hadden we bij Eline langs kunnen gaan” Helaas, ons tijdschema was al danig in de war, dus een bezoekje had niet meer gepast. Ach, en we voelden al aan dat jullie niet thuis waren.