Het laatste staartje Bulgarije en Roemenië (29-06-06)

Hier eindelijk een berichtje van ons. Het heeft een tijdje geduurd. We willen jullie altijd tekst en foto’s tegelijk sturen maar dat is hier echt niet mogelijk. Er zijn wel cd spelers, maar die mag je niet gebruiken. Waarom niet? Dat is de wet. Ok, niets aan te doen dus. Nu staan we al bijna op de grens met Hongarije en dan alleen maar tekst zodat jullie weten wat we allemaal meegemaakt hebben. De foto’s houden jullie tegoed!
Grensovergang tussen Bulgarije en Roemenie

Het laatste stukje in Bulgarije was leuker dan het begin. Hier waren de mensen wat meer open en dat is wat makkelijker in het contact. We hebben nog een grote grot bezocht waar je met een gids rond mocht wandelen. Er was mooie verlichting en het was soms echt kruip door sluip door. Ook bezochten we een rotskerk, die op de UNESCO lijst stond. Nou, dat stelde dus helemaal niets voor! Zo raar.
Als laatste plaats bezochten we Russe. Ze hadden hier een vervallen camping die druk bezocht werd door bouwvakkers. Ik was eerst nog bang dat onze radio te hard aan stond. Nou toen begonnen ze toch te boeren en scheten te laten! De radio kon dus best aanblijven.
De volgende dag gingen we naar Roemenië! Wel leuk om weer een land verder te komen. De grens overgang ging erg makkelijk. Nadat Jurgen eerst op bezoek was bij het wisselkantoor in plaats van de douane verliep het verder vlotjes. We konden de desinfectiesproeier over slaan en reden zo Roemenië binnen. Helaas mochten we geen foto’s maken. Dat hebben we tot nu toe bij elke grens wel gedaan maar hier was het streng verboden. Dus helaas geen brug over de Donau voor jullie.
In Roemenië gingen we op weg naar Bucharesti. We hebben deze dag meteen kennis gemaakt met de Roemeense wegen. We hebben een kaart met schaal 1:800000. We waren eerst nog zo naïef om te denken dat het jammer was dat de kleine wegen er dan niet opstaan. Dat was echter helemaal geen probleem want die hele kleine wegen zijn gewoon niet te befietsen! De grote wegen zijn prima. Soms een beetje smal maar het wegdek is goed. Zodra je van de grote weg af gaat stort je meteen in de gaten, of het asfalt wat nog over is om de kuilen. Goed opletten dus. Wij wilden de eerste dag een klein weggetje richting Bucharesti nemen. Helaas had het behoorlijk geregend en was het een zand weg. Toen we er een stukje inreden om de weg te vragen maakte Barbara meteen een sliding! Gelukkig bleef ze op de been. Maar je wiel zakte tot over de band weg dus fietsen was niet mogelijk. Omdat het ondertussen al laat geworden was vroegen we aan een politieagent of we ergens konden kamperen. Het mocht in de tuin van het politiebureau!Een prima plekje totdat zijn puppy ons ontdekte. We kwamen er echt niet meer van af. Hij viel de hele tijd onze tent aan en sprong steeds boven op ons. We hebben geprobeerd het hek waar hij onderdoor kon te blokkeren met PET-flessen maar steeds vond hij weer een ander gaatje. Het werd dus een onrustig nachtje……

Eerste kampeerplaats in Roemenie. Lekker veilig...

De volgende dag gingen we door naar Bucharesti en nadat we door de stad heen geworsteld waren en de camping hadden gevonden waren we helemaal uitgeteld. De volgende twee dagen hebben we de stad bekeken. We waren al een tijd geen reizigers tegen gekomen en dat vonden we wel jammer. Toen we na de tweede dag stad bekijken terug kwamen op de camping waren er Oostenrijkse fietsers aangekomen. We hebben samen gekookt en veel gekletst.
Reizigers zijn toch altijd anders dan vakantiegangers. We kwamen ook Nederlanders tegen met een caravan. Ze gingen ‘s avonds bloemkool eten en waren echt zo burgerlijk Nederlands…
Gezamelijke maaltijd met andere fietsers op de camping in Bukarest

Na Bucharesti zouden we terug gaan naar de Donau. Maar Roemenië leek ons toch wel leuk en dus besloten we richting het noorden te gaan. Eerst moesten we een pas bedwingen. Op zich geen probleem alleen was het super warm en het zweet gutste van je af. Toen we net boven waren en aan de afdaling begonnen begon het toch te onweren! Gelukkig konden we schuilen bij een restaurant waar we lekkere soep aten en wachtten tot de bui over was.
En ook in Roemenie is het soms klimmen

Na de afdaling kwamen we in Bran. Hier staat het kasteel van Dracula en dat moesten we natuurlijk bezoeken. Het was echt super toeristisch en mensen hadden veel Dracula attributen bij zich. Het kasteel was erg mooi om te zien. Helaas had Dracula er nooit echt gewoond. Viel dat even tegen…. Gelukkig kwamen we op de Vampire camping dus konden we in stijl nog even na genieten. Omdat we voor een nachtje waren mochten we van de camping eigenaar in een echte Nederlandse al klaar staande tent slapen. Het was echt een balzaal in vergelijking met ons kleine tentje. We waren steeds spullen kwijt 🙂
Voor hetzelfde geld mochten we in deze luxe (Nederlandse) tent

Na een paar dagen fietsen kwamen we in Sighisoara. Een middeleeuws centrum bracht je jaren terug in de tijd. Ook hier weer de link met Dracula, want hier was hij geboren. We kampeerden bij een zwembad wat nog gevuld werd. Dat vonden we niet zo erg want nu was het nog lekker rustig. De tweede dag was het zwembad wel vol, maar er kwamen weinig mensen zwemmen. Nog steeds geen probleem dus. Tot we ‘s nachts ineens overdreven hard gelach hoorden en daarna harde plonzen. Weer even later hoorden we dat er hard op een fluitje geblazen werd. Helaas konden we niet kijken want de ingang van de tent sond de andere kant op. Toen Barbara later ging plassen trof ze een verslagen camping baas aan. Er waren schavuiten gekomen en zomaar in het zwembad gesprongen. Maar gelukkig was de politie gekomen om ze er weer  uit te halen. We zagen het al helemaal voor ons. De politieagent op het randje van het zwembad en maar fluiten!
Toch bleef de politie ons achtervolgen (gelukkig alleen in positieve zin) We schuilen de volgende dag onderweg bij een restaurant voor onze zoveelste regenbui toen we werden geroepen door een groep mensen. Het waren politiemannen die een voetbalwedstrijd hadden gespeeld tegen een ander politie team. We mochten zeker niet weg gaan voordat we wat met ze gedronken hadden. We leerden dat Pro(o)st in het Roemeens idioot betekend. 🙂 Het bleef maar regenen dus moesten we ook blijven eten. Patat met koolsla en een stuk vlees. Het smaakte heerlijk. En erg makkelijk want nu hoefden we alleen maar verder te fietsen en konden we onze tent opzetten en meteen gaan slapen.
Uitgenodigd bij een heerlike barbeque

De laatste dagen door Roemenië waren naar het noorden. Eerst bezochten we een bonds kampeerterrein van de ANWB. Dat was weer een echt Nederlandse ervaring. Wat een regels hadden ze daar….. Je mocht geen waslijnen ophangen, niet langer dan 5 minuten douchen, niet na elke zwempartij douchen en ga zo maar door. We besloten dat als alle ANWB campings zo zijn we hem de volgende keer maar overslaan. We begonnen ook meteen te twijfelen of we ooit nog aan de regels in Nederland kunnen wennen. Maar goed dat we langzaam de beschaving in fietsen. We zijn nu nog wat te losgeslagen denk ik.
Mooi houten kerkje

Wat erg mooi was waren de houten kerken die we onderweg tegen kwamen. Echt alleen maar gemaakt van hout, zelfs geen spijkers! Het zijn de hoogste houten bouwwerken van de wereld. Erg speciaal.
En nu zijn we dus 12 km voor de grens met Hongarije. We gaan straks de grens over en op onderzoek in een nieuw land. Daar hebben we meteen een extra uur de tijd voor omdat we weer in de gewone Nederlandse tijdszone komen. Hopelijk komt ons volgende stukje, met de foto’s van Roemenië, sneller dan dit stukje.
Mocht iemand vakantieplannen hebben in de richting van Slowakije, Tsjechië, Polen (onder voorbehoud), Duitsland of Hongarije (maar dan moet je wel heel snel zijn) laat het ons dan weten. Misschien zijn we op dezelfde tijd op dezelfde plaats en dat zou wel gezellig zijn! Met andere vakantieplannen wensen we jullie natuurlijk ook veel plezier.
Hieperdepiep...
Het was wel lekker rustig om te fietsen. ;-)
Het was wel lekker rustig om te fietsen. 😉
Mooie grotten in Bulgarije
Grensovergang tussen Bulgarije en Roemenie
Eerste kampeerplaats in Roemenie. Lekker veilig...
Gezamelijke maaltijd met andere fietsers op de camping in Bukarest

Mag ik deze dans van u?
En ook in Roemenie is het soms klimmen
Even bronwater halen tussen de schapen
Een kasteel vlakbij Bran
Voor hetzelfde geld mochten we in deze luxe (Nederlandse) tent
Kamperen bij het plaatselijke zwembad

Uitgenodigd bij een heerlike barbeque
Het voetbalteam van deze plaatselijke politie had het nationale kampioenschap gewonnen
Een van de vele kruizen langs de weg
Mooi houten kerkje

Dit bericht is geplaatst in 2005-2006 - Nepal2Holland en getagd, . Bookmark de permalink.