Astorga – Porto

Na ons laatste bericht uit Astorga zijn we al weer een stuk verder gevorderd richting Gibraltar. Weliswaar met wat omwegen zoals je in dit bericht kunt lezen. Maar nu zijn we weer echt op weg naar het zuiden en zijn we in Porto beland voor de kerstdag. In Portugal is kerst maar één dag en die valt dit jaar nog op een zondag ook. Wat een pech voor die Portugezen. Wij zijn een half jaar vrij dus ons maakt het niet uit. Maar laten we de draad weer oppakken bij Astorga.

Astorga is een van de laatste wat grotere plaatsen voor we van de provincie Leon naar de provincie Galicië rijden. Voor we echter in het zeeklimaat van Galicië terecht komen moeten we twee passen over (1500+ en 1300+ m). Met alle kilometers in de benen valt dat eigenlijk best mee, al is het wel wat fris en winderig boven. Op de hoogvlakte van Leon is het ‘s ochtends sowieso al wel wat fris met temperaturen rond het vriespunt in de ochtend. Gelukkig slapen we lekker warm in pelgrimsherbergen.

No photos found for specified shortcode

Als we in Galicië zijn is die kou snel verdwenen. Niet alleen ligt Galicië lager maar ook de golfstroom in de Atlantische oceaan heeft hier invloed op het weer. De temperaturen zijn hier een graad of 5 hoger, maar het is ook veel vaker bewolkt er valt ook veel meer regen zoals we later nog mee zullen maken. Door de grote hoeveelheden neerslag is Galicië veel groener en meer geschikt voor landbouw dan andere delen van Spanje. De oogst van de agrarische bezigheden wordt traditioneel opgeslagen in speciale voorraadschuren, de zogenaamde horreo’s. In een horreo ligt voedsel veilig opgeborgen voor knaagdieren doordat die niet voorbij de speciale voetstukken kunnen komen. Het is leuk om te zien dat de traditionele schuurtjes nog steeds bestaan en zelfs nieuw worden gebouwd.

Ondanks dat Galicië lager ligt is het beslist niet vlak. Toch rijden we relatief snel naar Santiago omdat Barbara haar moeder ons daar komt op zoeken. Maar haastige spoed is zelden goed. We blijken ons een dag te hebben vergist. Hanny komt niet op donderdag aan maar op vrijdag. En tot overmaat van ramp trapt Joris die dag zijn schoenen uit de kar. Barbara rijdt nog een eind terug om ze te zoeken maar na 3 steile hellingen weer terug op te hebben gefietst geeft ze de poging op. Als het dan ook nog begint te regenen geven we de moed op en zoeken de eerste Alberge op. Santiago kan nog een dagje wachten en wij willen eerst droog worden. Dat blijkt een goede keus te zijn want enige tijd later komt er een wandelende pelgrim aan die iets aan Barbara moet geven. Hij haalt een schoentje van Joris tevoorschijn en vertelt dat hij die op de weg gevonden had. En enige tijd later voegt hij er met een glimlach aan toe vond hij de andere. Dat moesten wel de schoenen zijn van de beroemde Nederlandse baby die met zijn ouders op de fiets op reis is. Zo kwam alles die dag weer goed en kwamen we ook nog op de juiste dag in Santiago aan om Hanny te zien.

No photos found for specified shortcode

De aankomst in Santiago de Compostella was wel grappig. Voor veel wandelaars die al een maand onderweg zijn hierheen is het een hele opluchting en een emotionele gebeurtenis. Voor ons is het een van de vele steden onderweg. Maar wel eentje waar we de pelgrimsmis mee kunnen maken en kunnen kijken naar de “slingerbak” zoals Barbara het grote wierrookvat noemt dat met veel spektakel door de kerk wordt gezwaaid. Hoewel we een aantal keer in de kerk gaan kijken missen we steeds de mis waarin het vat gezwaaid wordt. Eenmaal zien we nog hoe het vat weer wordt losgemaakt… Na verloop van tijd komen we er achter dat het vat alleen slingert als er ruim EUR 300,- gedoneerd wordt. Dat vinden we nou net een beetje te veel geld voor wat spektakel.

Omdat we gemiddeld (net iets) sneller rijden dan de meeste wandelende pelgrims hebben we al met heel wat verschillende mensen een nacht doorgebracht in een alberge. Het is leuk dat we veel van deze bekenden weer ontmoeten in Santiago. Sommigen komen pas dagen later aan dan wij, maar één wandelaar uit Brazilië was even snel als wij op het traject vanaf de Franse grens tot aan Santiago. Hij heeft ons lopend dus 23 dagen bijgehouden! De meesten zijn veel langzamer en sommigen komen we nog tegen na ons rondje naar de kust en weer terug naar Santiago. Een pelgrimage naar Santiago is eigenlijk nog niet af in Santiago. In de Romeinse tijd, toen het graf van de apostel Sint Jacob werd herontdekt was Fisterra het meest westelijke punt in het Romeinse rijk. Vandaar dat veel pelgrims nog doorlopen naar Fisterra. Hanny is voor een kleine twee weken overgevlogen om dit rondje met ons mee te rijden. Het zou namelijk een vrij vlak stuk zijn om te fietsen zodat ze gemakkelijk mee kon rijden. Nou dat hebben we geweten. We twijfelen of Hanny ooit nog mee mag fietsen want als zij komt dan wordt het extra steil! Nu waren we ook zo eigenwijs om het wandelpad te nemen in plaats van de asfaltroute in ons fietsboekje… De vele regen maakte de onverharde wegen soms tot rivierbeddingen en het water liep ons door de schoenen. Maar de omgeving was ook wel erg prachtig. We rijden van Fisterra naar Muxia, waar Maria in een stenen boot aankwam om St. Jacob aan te moedigen om vooral door te gaan met prediken. Na Muxia rijden we over deels dezelfde wegen weer terug naar Santiago. Dit keer omzeilen we de meeste steile modderige stukken en komen we wat gemakkelijker in Santiago aan.

No photos found for specified shortcode

Na nog een paar dagen rust in Santiago vertrekken we naar het zuiden. We volgen de Camino Portugues, de Portugese pelgrimsroute naar Santiago, maar dan achterstevoren. We moeten nu dus de gele pijlen andersom lezen en dat is soms best lastig, maar gelukkig worden we geholpen door blauwe pijlen. Deze wijzen de weg naar Fátima. Een andere pelgrimsstad waar Maria is verschenen. Dit deel van onze reis voelt nu al aan als het laatste deel van onze tocht, hoewel we nog ongeveer 1.500 kilometer te gaan hebben. Omdat we nu weer strak naar het zuiden rijden en we geen hoge passen meer over hoeven kunnen we rustig aan doen. Het wordt vanzelf warmer. En als we Portugal binnen rijden breekt de zon door de mist heen. De voorspellingen zijn heel goed. De komende twee weken veel zon met maximum temperaturen rond de 15 graden en in het zuiden van Portugal nog een paar graden warmer. Temperaturen waarbij we weer kunnen kamperen!

Helaas blijkt de camping bij Porto gesloten te zijn waardoor we alsnog weer binnen moeten slapen. Ach met de riante kamer met twee badkamers die we hier hebben voor EUR 25,80 per nacht is dat ook niet zo heel erg. Zo zijn veel dingen in Portugal relatief goedkoop. Drankjes als koffie en thee kosten vaak minder dan een Euro evenals de lekkere broodjes. Daaraan merk je dat het financieel niet mee zit in dit land. Ook veel gebouwen hebben een slechte staat van onderhoud en we hebben veel gebouwen gezien die op instorten staan. Daartegenover staan de gebouwen met de meest schitterende tegeltjes met soms repeterende patronen maar soms ook schitterende voorstellingen. Vaak zijn de kerken die je hier op iedere hoek van de straat hebt voorzien van deze tegeltjes maar ook woonhuizen hebben soms prachtige afbeeldingen op tegeltjes.

No photos found for specified shortcode

In Porto houden we enkele dagen rust en bekijken de stad, de zee en de vele kerken. Ook maken we een ritje in de oude tram. Die ziet er uit alsof hij is gemaakt in het begin van de vorige eeuw. Bijzonder zijn ook de bruggen die door Eifel zijn gemaakt. (Je weet wel, die van de Eifeltoren).

Morgen op de hier niet bestaande tweede kerstdag gaan we op weg naar Lissabon via Fátima. Op dat traject zijn niet veel Albergues dus dat wordt lekker kamperen of, zoals we ook gehoord hebben, slapen bij de vrijwillige brandweer. Hoe dat is horen jullie de volgende keer.

Voor de liefhebbers weer onze route en nog wat foto’s van onderweg.

Familieportret bij het Cruz del Ferro
's Ochtends is het knap koud. Tenminste totdat we in Galicie aankomen.
Een goed 2012!
Een Horreo (voorraadschuur) op twee platte steunen
Barbara op de camino
Een bushalte in de vorm van een Horreo

Kruisen in een hek vlak bij Santiago
Op het plein voor de kathedraal van Santiago
De 2J's met de vinder van Joris zijn schoenen
Het zwabbervat wordt losgemaakt
De kathedraal van Santiago
Sinterklaascadeautje uitpakken

Smal bruggetje waar met vereende krachten Barbara's fiets overheen wordt gehesen
Soms is het zelfs voor de mannen te steil
Samen op de middeleeuwse brug
Hanny's fiets met van karton geknutselde spatborden.
De Horreo's op palen zie je alleen in het westen van Galicie
Steil dalen en steil klimmen in Galicie.

Dit bericht is geplaatst in 2011-2012 - Gibraltar, Reizen en getagd, , , . Bookmark de permalink.

6 Reacties op Astorga – Porto

1. Ben Huve zegt:

Misschien zijn julie er al voorbij: campingtip “Moinhos do Dao” aan de rivier de Dao dus , schitterende kleine rustige camping die ook studio’s/kamers verhuurd , Nederlandse eigenaars, hele jaar open.

• Jurgen zegt:

Hoi Ben (en Ingrid),

We zijn inmiddels al voorbij de door jullie aangeraden camping. We zijn nu aangekomen in Golega. Ongeveer 100 kilometer boven Lissabon. Onze route liep niet heel dicht langs Moinhos do Dao. We hebben de website even bekeken en het zag er wel leuk uit, dus de volgende keer als we in Portugal zijn.

We wilden vandaag eindelijk weer eens kamperen, maar de camping was (weer) dicht. Dus nu zitten we in een klein hotelletje, maar met gratis WIFI. Ook leuk om de reacties op de site weer eens te kunnen lezen.

Groeten,

JuBaJo!

2. Jan Nijman zegt:

Hoi Jur, Barbara en Hanny,

Leuk om te lezen. Da’s wat anders fietsen dan in het koude en natte Drenthe. Ik wens jullie al het goede in 2012.

3. ida zegt:

jullie schieten al lekker op, mooi zo.
    wat fijn dat Joris zijn schoenen weer terug heeft.
    groetjes en de beste wensen voor 2012.
    ida

4. Hanny zegt:

geweldig verslag! Genieten weer van al die foto’s! Ga zo door en bid een weesgegroetje inFatima. Liefs Amaa

5. Willem zegt:

Hoi Jurbaris! Wat een jaloersmakend avontuur! Nog heel veel mooie momenten onderweg en in het nieuwe jaar gewenst. Groet! Willem